Listen




Banner, 120 x 600, mit Claim


Why? - Alopecia

Why?- Alopecia

Anticon / Tomlab / Indigo
VÖ: 07.03.2008

Unsere Bewertung: 7/10

Eure Ø-Bewertung: 7/10

Gute Frage, nächste Frage

Nur die doofen Kinder haben früher ihre ganzen Hausaufgaben fürs Wochenende schon am Freitag gemacht. Wer was auf sich hielt, ist erst mal zwei Tage lang mit dem Mofa rumgegurkt, hat hier und da gegen einen Elektrozaun gepinkelt und Sonntag Abend kurz in die Bücher geguckt, um dann zu beschließen, die Hausaufgaben am nächsten Morgen von einem der Loser zu klauen, die sie schon Freitag Nachmittags erledigen. Auch Yoni Wolf und seine Why?-Männer hatte man bisher so eingeschätzt. Windige Typen mit den Köpfen voll unerhörter Ideen und Ansichten zu HipHop und Indierock, die keine großen Unterscheidungen zwischen beidem zulassen. Trotzdem haben sie jetzt eine Platte gemacht, die am Freitag um 14.30 Uhr mit allem durch ist und keine Ahnung hat, wie sie das Restwochenende rumbringen soll.

Der letzte Satz tut einem natürlich schneller leid, als Wolf für gewöhnlich seinen Mund auf- und zumacht. Aber es ist halt so: "Alopecia" ist fünf Songs lang auf dem Weg zum ersten Album des Jahres des Jahres und kann die Sache dann nicht vernünftig zu Ende bringen. Die zweite Hälfte der dritten Why?-Platte ist dabei gar nicht schlecht - sie hat den hektischen Schlaginstrument-Schläger "A sky for shoeing horses under", dem wir vermutlich das "Alopecia"-Cover zwischen sagen- und grauenhaft verdanken, und den ernsthaft ergreifenden Schnulzenversuch "Simeon's dilemma". Sie treibt ihren Hang zum Weinerlichen höchstens mit dem "Na na na"-Refrain aus "By torpedo or Crohn's" zu weit. Aber ab Track sechs kann sie trotzdem keine stichhaltigen Argumente mehr liefern, die dagegen sprächen, sich das Album zur besten EP seit sehr langer Zeit zusammen zu schneiden.

Mann muss das auf die Stärke des "Alopecia"-Auftakts schieben. Nichts könnte windfester sein als "The vowels pt. 2", das neben seinem Anschieber-Klavier einen Beat und Handclaps herlaufen lässt, wegen denen man die Platte immer wieder mit einem HipHop-Album verwechseln möchte. Wolf rappt aber genauso wenig, wie er singt - er hat da längst sein eigenes Zwischending gefunden, das er in "Good Friday" beängstigend nahe an die trübe Esoterik-Brühe aus Thomas D.s Suppenküche heranführt, aber mit schemenhaften Backgroundvocals und verloren gepickter Gitarre tausendmal spannender umsetzt. "The hollows" ist dann die Indierock-Großoffensive des Albums, ein Song wie ein Erdbeben, das nur unter Wasser stattfindet. "Alopecia" kann da sehr gemein sein; längst nicht alles hier wird so sauber ausformuliert wie der unwahrscheinliche Pophit "Fatalist palmistry".

Trotz aller Qualitäten bleibt es aber doch einfach, das Album auf seinen einen definitiven Moment festzunageln: Es muss natürlich derjenige sein, in dem Wolf "Even though I haven't seen you in years / Yours is a funeral I'd fly to from anywhere" singt und die Musik dahinter einmal kurz von der Tonleiter fallen lässt. So vordergründig rührend diese zwei Zeilen sind, so gehässig kann man sie hintenrum verstehen. Ohnehin findet Wolf immer wieder Komik und Tragik in den gleichen Worten, egal ob er scheinbar beliebige Beobachtungen hintereinander stellt oder in größeren Zusammenhängen denkt. Vieles, was ihm einfällt, könnten auch die Charaktere aus Wes Andersons "The Royal Tenenbaums" sagen - und wer hätte schon geahnt, das jemals über einen Mann zu behaupten, der vor zehn Jahren mit HipHop angefangen hat?

(Daniel Gerhardt)

Bei Amazon bestellen / Preis prüfen für CD, Vinyl und Download
Bei JPC bestellen / Preis prüfen für CD und Vinyl

Bestellen bei Amazon / JPC

Highlights

  • The vowels pt. 2
  • These few presidents
  • The hollows
  • Song of the sad assassin

Tracklist

  1. The vowels pt. 2
  2. Good Friday
  3. These few presidents
  4. The hollows
  5. Song of the sad assassin
  6. Gnashville
  7. Fatalist palmistry
  8. The fall of Mr. Fifths
  9. Brook & waxing
  10. A sky for shoeing horses under
  11. Twenty-eight
  12. Simeon's dilemma
  13. By torpedo or Crohn's
  14. Exegesis

Gesamtspielzeit: 44:56 min.

Album/Rezension im Forum kommentieren (auch ohne Anmeldung möglich)

Einmal am Tag per Mail benachrichtigt werden über neue Beiträge in diesem Thread

Um Nachrichten zu posten, musst Du Dich hier einloggen.

Du bist noch nicht registriert? Das kannst Du hier schnell erledigen. Oder noch einfacher:

Du kannst auch hier eine Nachricht erfassen und erhältst dann in einem weiteren Schritt direkt die Möglichkeit, Dich zu registrieren.
Benutzername:
Deine Nachricht:
Forums-Thread ausklappen
(Neueste fünf Beiträge)
User Beitrag

Felix H

Mitglied der Plattentests.de-Chefredaktion

Postings: 9315

Registriert seit 26.02.2016

2018-05-23 21:21:12 Uhr
Remix gefällt. Immer noch ein tolles Album sowieso.

Armin

Plattentests.de-Chef

Postings: 26281

Registriert seit 08.01.2012

2018-05-23 17:48:42 Uhr - Newsbeitrag
WHY? ANNOUNCE ALOPECIA
TENTH ANNIVERSARY REISSUE,
UK/EU TOUR DATES


LISTEN TO "GOOD FRIDAY"
(BOARDS OF CANADA REMIX)


WHY? has announced a ten-year anniversary reissue of their hit record Alopecia, to be released on August 17, 2018, on Joyful Noise Recordings. The band will also play shows honoring the anniversary in Europe and the United Kingdom this September:


10 Sept Lido, Berlin (DE)
11 Sept Vega, Copenhagen (DK)
13 Sept Paradiso, Amsterdam (NL)
14 Sept Leffingeleuren Festival, Leffinge (BE)
15 Sept Electric Ballroom, London (UK)
16 Sept Club Academy, Manchester (UK)
17 Sept Button Factory, Dublin (IE)


Along with the announcement WHY? also has shared "Good Friday (Boards of Canada Remix)".


LISTEN & SHARE: WHY? - "Good Friday (Boards of Canada Remix)"

"I'll go unknown by torpedo or Crohn's / Only those evil live to see their own likeness in stone."

It's the kind of couplet you'd carve into a wall whilst savoring the irony at hand, but when Yoni Wolf spit the line ten years ago he was blissfully, broodily unaware that he and his band WHY? were creating a career-defining album—one so fan-adored that it would go out of print, and so influential that the art-pop heroine Lorde herself would lovingly steal the very lyric quoted above. When it dropped in 2008, Alopecia not only marked WHY?'s evolution from a sonically collaged mostly solo project to a live-recorded powerhouse band of badass multi-instrumentalists. It also minted a genre of one: wryly written, poignantly posed, simultaneously swaggering and heart-rending song-rap that jangles like folk, bursts like psych-rock, and sways like chamber pop. To this day, there is no other group in the known universe that sounds or feels like WHY? does on Alopecia. The album's 2018 reissue cheekily etches that aural likeness into our musical history.

Revisiting these songs is like catching up with an old, very strange friend—one who obsesses over his mortality, wonders if his ex is some sort of god, identifies as a "lifelong local foreigner," and does his emotional unpacking in public restrooms*. When Yoni sings that he's been "faking suicide for applause in the food courts of malls" on album opener "The Vowels Pt. 2," you aren't sure if it's a metaphor about fame or a real thing he did. Our narrator's odd charm is Alopecia's most enduring gift. Inspired by Bob Dylan and Joanna Newsom, Yoni packs confessional candor and vivid detail into honeyed melodies. Energized by Lil Wayne and MF DOOM, he seeds self-effacing boasts and mesmeric wordplay within complex rhyme schemes. The result is a swirl of humor, desperation, and beauty that both pulls us into his world and draws out our own proud, wounded inner weirdo. As Yoni coos on "The Hollows," "This goes out to dirty-dancing, cursing, backmasking, back-slidden pastors' kids / and all us Earth growths; some planted, some pulled."

That perspective formed in our hero's native Cincinnati—born in the basement of his rabbi dad's synagogue when lil Yoni started making songs on a dusty 4-track, and come of age in a different basement in his college years where, instead of graduating, he teamed with roommate Doseone and pal Odd Nosdam to form the revered avant-rap trio cLOUDDEAD. These family and friends haunt Alopecia—Dose raps on "The Hollows"; Nosdam is namechecked on "A Sky for Shoeing Horses Under"; Yoni's father and the language of faith appear often—creating layers of narrative for WHY?'s typically deep-diving fans to unpack. By 2008, Yoni was settled in Oakland, adding to the legacy of the Anticon label/collective he cofounded (most notably with his official 2003 LP debut Oaklandazulasylum). Though his brother Josiah Wolf and fellow Ohioan Doug McDiarmid moved west and joined WHY? before 2005's Elephant Eyelash, they had not yet recorded as a proper unit, or in a proper studio. Hell, Yoni'd never even tried to make his words rhyme before.

You already know that they did all of those things and were rewarded with Alopecia, an album as adventurous as it is accessible, and remarkably fluid. To wit, "These Few Presidents" slides between modes, from upbeat and forced-smile bubbly to seething and slowly roiling. "Song of the Sad Assassin" is a tempo-blind rollercoaster of piano, vibes, vocal percussion, guitar, drum, and bass. And "Twenty Eight" spins a feedback-drenched rap beat, something like the Bomb Squad on acid, on a carousel. WHY?'s mind meld is all the more impressive considering they left their jerry-rigged home setup for Minneapolis' Third Ear studio, in the winter, and added Fog members Andrew Broder and Mark Erickson to the lineup. Over 20 days, the thermometer never cracked zero. There were hot toddies aplenty, Miles Davis records on repeat, and cramped quarters. In this heady, unfamiliar space, Yoni worried it was all for naught. But while recording "Good Friday," a brutal breakup song, he caught full-body chills. It wasn't the blizzard outside.

The Alopecia sessions were so successful, in fact, that they spawned two LPs (WHY?'s fourth, Eskimo Snow, arrived 18 months later). This one was finished in Berkeley and when time came to name it, Yoni chose a word that appears nowhere in the lyrics. He'd recently found a hole in his beard which his old art-hop comrade Slug of Atmosphere identified as alopecia. The concept fit: more than on any other WHY? release, Yoni was uncovering his anger, anxiety, and ambition—celebrating his ugly by wearing his lowest of lows like badges of honor, devising characters to exorcise his inner demons, and arriving at begrudging self-affirmation. There's a line on "Brook & Waxing," reprised on "By Torpedo or Crohn's," that's become the loudest shout-along moment at WHY? concerts and the most likely quote to find tattooed in the crowd: "While I'm alive I'll feel alive / And what's next I guess I'll know when I've gotten there." Therein lies Alopecia's genius: we'll never get "there," not in 10 years past or 10 years more, but the beauty is in pushing on.

Alopecia
10th Anniversary Reissue
Track listing:

1. The Vowels Pt. 2
2. Good Friday
3. These Few Presidents
4. The Hollows
5. Song of the Sad Assassin
6. Gnashville
7. Fatalist Palmistry
8. The Fall of Mr. Fifths
9. Brook & Waxing
10. A Sky for Shoeing Horses Under
11. Twenty Eight
12. Simeon’s Dilemma
13. By Torpedo or Crohn’s
14. Exegesis
Biba Butzemann
2011-02-07 13:54:58 Uhr
Ja, die erste Albumhälfte ist ist tatsächlich mit das Beste aus diesem Jahrgang. Das Ende fällt etwas dagegen ab, eine bessere Aufteilung der Songs hätte hier sehr gut getan, und man würde es sicher öfter auflegen.
mr. moe
2011-02-07 11:47:29 Uhr
Der Opener (Vowels pt. 2) ist ja sowas von genial.Dieses "Cheeri-a, cheeri-e, cheeri-i, cheeri-o, cheeri-u". Göttlich.
Hab die CD erst 4 Mal gehört. Die erste Hälfte ist ganz stark, dann lässt es gegen Ende hin ein wenig nach, ist aber immer noch seeeehr ordentlich. Kauf hat sich absolut gelohnt.
REYORTSED
2011-01-24 18:18:19 Uhr
Ich finde 'Good Friday' ist besser als 'The Hollows, wobei der beste Why?-Song immer noch 'Gemini (Birthday Song)' ist.
Zum kompletten Thread

Hinterlasse uns eine Nachricht, warum Du diesen Post melden möchtest.

Bestellen bei Amazon

Weitere Rezensionen im Plattentests.de-Archiv

Anhören bei Spotify